Tijdens de persconferentie van 24 januari deed Mark Rutte een prachtige uitspraak over het belang van hospitality in Nederland: “Wij kiezen voor het randje, maar Nederland heeft jullie gemist”, zo doelde hij op de sluiting van de horeca, schouwburgen en theaters en andere uitgaansgelegenheden. Maar ook het kantoor zit al 2 jaar lang op slot. Cateraars en andere facilitaire dienstverleners voelen iedere dag de pijn van het 'thuiswerkadvies'. Maar dat gaat veranderen. De heropening van Nederland is bijna een feit.
Ik geloof dat hospitality, of gastvrijheid, de motor is van onze diensteneconomie. De afgelopen 10 jaar ben ik bij veel organisatie betrokken geweest om de hospitality-ervaring te verbeteren. Het verbeteren van gastvrijheid is geen kunstje, maar hard werken. Maar het goede nieuws is dat de waarde van jouw bedrijf voor medewerkers en gasten stijgt. Denk je aan winst? Wel 22%!
“Het verbeteren van gastvrijheid is geen kunstje, maar hard werken.”
Laten we eerst even terug naar de realiteit van vandaag. Bedrijven vinden hun bestaansreden opnieuw uit. In de wereld van het hybride werken denken we na over de faciliteiten die het samenwerken op kantoor verbetert. We bouwen clubhuizen, game-rooms, barista-cafés, workshop-ateliers, inspiratiekamers en hang-outs. Dat is een goede zaak, maar naast deze marketing-creatie ontbreekt een belangrijk puzzelstuk. Hoe zorgen we dat we contact maken met elkaar? Hoe organiseer je dat de energie tussen mensen weer gaat stromen? En als dat gebeurt, staat de ervaring van de ontmoeting van medewerkers en gasten dan in verbinding met de missie, visie en kernwaarden?
Hoe zorg je dat de energie tussen mensen weer gaat stromen?
Vanaf 25 februari gaan de kantoren in Nederland verder open. Het thuiswerkadvies vervalt. Lange files naar kantoor vormen vast en zeker weer het dagelijkse beeld in de spits. Best gek dat we zo massaal terugvallen in oud gedrag. Of niet?
In een periode waarin alle verbindingen tussen mensen, organisaties en klanten (gasten) vervagen, ontstaat behoefte aan oprechte verbindingen en zingeving. Los van praktische onmogelijkheden voor het werken aan de keukentafel, is er weer behoefte aan fysiek ontmoeten.
Dat ontmoeten van elkaar is het moment dat er interactie ontstaat. Dat mensen écht de tijd en ruimte nemen om er voor elkaar te zijn. Het maken van ontmoetingen gebeurt doordat de omgeving daartoe uitnodigt, maar vooral ook omdat de communicatieboodschappen die een bedrijf zendt worden versterkt door het gedrag van mensen. In ontmoeten zit een belangrijke boodschap.
“Ontmoeten is ook Ont-Moeten”
Terug naar kantoor betekent ook: ont-moeten. Het gevoel hebben dat niet alles moet. Onze gejaagde levensstijl, ons perfectionisme, onze drang naar meer en sneller zorgt ervoor dat we niet altijd ‘aan’ staan in het moment. Als je zorgt dat medewerkers en gasten naast ruimte ook tijd krijgen, dan leg je een fundering voor hospitality als uithangbord van de organisatie.
Een aantal tips:
Als eerste: wees je als organisatie bewust dat collega’s, na de lange corona-crisis, niet van de een op de andere dag wennen aan het ‘nieuwe’ ritme van kantoor.
Daarnaast kun je als MT van de organisatie een belangrijke bijdrage leveren door de collega’s opnieuw welkom te heten. Zie het als een introductiedag in de eerste werkweek. Neem collega’s mee langs de nieuwe manier van werken en maak ze bewust dat het op kantoor draait om het ontmoeten van elkaar.
Als derde zorg je ervoor dat er een kleine attentie klaar ligt. Regel ook goede koffie en verse thee en zorg dat collega’s ook met elkaar tijd nemen om samen een kop koffie te drinken.
En als laatste ga meer dan voorheen in gesprek over de (on)mogelijkheden van het werken op kantoor en op afstand. Zorg samen voor oplossingen voor de nieuwe manier van werken en maak afspraken over aanwezigheid op kantoor en werken op afstand. Vraag of er thuis hulp en tijd nodig is om te wennen aan de veranderingen.
Als de collega’s zich gewaardeerd en thuis op het werk voelen, dan ontstaat er vanzelf ruimte voor nieuw gedrag, begrip en draagt dat bij aan de werkrelatie tussen jouw medewerkers, maar ook tussen jouw medewerkers en de klant. Zij zullen met trots vertellen waarom het zo leuk is om voor jouw organisatie te werken.
Veel geluk met de nieuwe werkplek! Maar het waard.
Frank & Gastvrij begeleidt organisaties vanuit hospitality design. Dit is een vaste aanpak om hospitality vanuit de purpose, missie en visie naar strategie en uitvoering te brengen. Het verbeteren van hospitality begint altijd met een kennismaking en een organisatiescan om een beeld te krijgen welke kansen er zijn en wat er moet gebeiren. Het doel van hospitality design is dat alles wat je zintuigelijk waarneemt in lijn staat met de strategie en de kernwaarden van de organisatie. De medewerkers en gasten ervaren daardoor toegevoegde waarde. Dit wordt vastgelegd in een hospitality concept dat als basis dient voor het optimaliseren van de dienstverlening en een bijdrage levert aan (werk)geluk.
Meer weten? Neem dan contact op.
Op al onze leveringen en diensten zijn de algemene leveringsvoorwaarden van toepassing, deze zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder nummer 78536901 BTW:186686572B01
Artikel 1. Algemeen
Artikel 2. Offertes & aanbiedingen
Artikel 3. Uitvoering
Artikel 4. Betaling & Incasso
Artikel 5. Eigendomsvoorbehoud
Artikel 6. Onderzoek, reclames, koop op afstand en ontbinding
Artikel 7. Aansprakelijkheid
Artikel 8. Intellectuele eigendom
Artikel 9. Toepasselijk recht en geschillen