Wij vinden het gaaf om kennis te delen en organisaties en mensen te inspireren. Onze blogs en inspiratie gaan over thema’s als organisatieontwikkeling op het gebied van purpose, waarde proposities, werkgeluk, leiderschap, bevlogen medewerkers en loyale klanten. De blogs maken we zelf, of we delen blogs die ons inspireren.
1 maart: de Nationale Complimentendag
Het geven en ontvangen van complimenten zorgt voor een gelukkig gevoel. Ook zorgt het voor verbindingen tussen mensen, zodat relaties persoonlijker en plezieriger worden. Juist die verbindingen vormen de kern van onze purpose.
Volgens het Nationaal Waarderingsonderzoek (Direct Search) krijgen 66% van de werknemers te weinig waardering van collega’s en leidinggevenden. En dat heeft gevolgen: teleurstelling (50%), onzekerheid (35%), onverschilligheid (23%), frustratie (21%) of zelfs verdriet (17%). Tijdens de Nationale Complimentendag staan we hierbij stil. Want gebrek aan erkenning en waardering is de belangrijkste reden dat werknemers gedemotiveerd raken en ontslag nemen.
Uit het Nationaal Waarderingsonderzoek blijkt ook dat 90% van de Nederlanders een goed gevoel ervaren wanneer ze waardering uitspreken naar een ander. En dat we ons blij en zelfverzekerder voelen wanneer we een compliment krijgen. Ook op de werkvloer zijn de effecten van meer complimenten merkbaar: het leidt namelijk tot verhoogd werkplezier en meer collegialiteit. Dit heeft een positief effect op de kwaliteit van werk en de prestaties, en draagt bij aan het verminderen van ziekteverzuim.
Er zijn in de basis 3 reacties als mensen een compliment ontvangen: 1. direct een compliment terug geven, 2. het compliment afzwakken of 3. blozen en wegkijken.
Het is best bijzonder dat we ons vaak ongemakkelijk voelen als we een compliment ontvangen. Maar in onze maatschappij zijn we niet gewend om daar goed op te reageren. Toch is het krijgen van een compliment een waardering voor wie je bent en erkenning dat je er als mens toe doet. Dit is een belangrijke basis voor het ervaren van geluk.
“Eigenlijk is er maar 1 goede reactie op een compliment dat je krijgt en dat is: DANK JE WEL!.”
Het mooie is dat er kansen genoeg zijn om dankjewel te zeggen. We maken de hele dag goede daden mee en we ervaren de positiviteit van anderen. Hoe gaaf is het om spontaan je blijk van waardering te geven voor een positieve ervaring? Natuurlijk wordt het extra gewaardeerd als je er werk van maakt, maar een vriendelijke lach als iemand iets goed of positiefs bij jou of een ander doet, geeft al een goed gevoel bij jezelf en een super goed gevoel bij de ander. In de basis hebben wij allemaal erkenning en vertrouwen nodig om te kunnen groeien in ons geluk. Het zorgt ervoor dat we vleugels krijgen.
Een paar tips voor het geven:
1 Wees oprecht in het geven van een compliment! Welgemeend en recht uit je hart. Als je een ander wil laten stralen, geef dan oprechte complimenten. Wees er gul mee (je kunt het niet snel overdrijven). Een complimentje kan gaan over hoe iemand eruit ziet of als iemand iets goed doet of een blijk van waardering zonder dat de ander het verwacht, of iemand die je voorrang geeft in het verkeer of als je ziet dat iemand iets doet voor een ander. Laat weten dat je het waardeert.
2 Een beetje extra moeite wordt enorm gewaardeerd. Natuurlijk is een gesproken of geschreven compliment super. Maar ook een bloemetje, iemand zijn lievelingschocolade, een kaartje of een kort filmpje waarin je de ander een blijvende herinnering geeft aan zijn positieve bijdrage.
3 Zorg ervoor dat iemand het compliment kan ontvangen. Als iemand te druk is of teveel aan zijn hoofd heeft, dan kan het voor onze hersenen lastig zijn om plek vrij te maken voor het compliment. Help iemand door een compliment te geven op een moment dat het echt binnen kan komen.
4 Maak geen excuses, maar bedank de ander. Dit is voor de echte omdenkers onder ons. Zeg niet “sorry dat ik zo laat ben”, maar dank je wel dat je op me hebt gewacht. Of zeg niet “sorry, dat ik zo zeur, “maar dank je wel dat je naar me luistert”. En stop met zeggen: “sorry! Dat ben ik vergeten, je zegt gewoon: dank je wel dat je me daar aan herinnert.”
Sorry zeggen gaat over jou en daarmee vergeet je dat er iemand te complimenteren die vanuit respect naar jou iets heeft gedaan om jou te accepteren voor wie je bent.
Een paar tips voor het ontvangen:
1 De belangrijkste: zeg DANKJEWEL! Iemand geeft je een boost en bezorgt je een goed gevoel. Bedank daarvoor.
2 Vraag door over het compliment. Dat klinkt misschien een beetje als vissen naar nog meer complimenten, maar vraag eens wat iemand voor een gevoel kreeg en wat de ander er precies goed aan vind. Je kunt leren van je sterke kanten en wat je goed doet, Daar groei je van.
3 Oefen met het ontvangen van complimenten. Kijk welke reactie het beste bij jou past. Sta stil bij het feit dat iemand iets positiefs over jou zegt en oefen om bewuster te worden van jouw reactie.
4 Geef een compliment terug. Wat je aandacht geeft groeit. Dus krijg je een compliment, dan is dat een mooie stap om iets goeds en positiefs over de ander te zeggen.
Tot slot zijn er veel mensen die jou inspireren om positief in het leven te staan. Nelson Mandela is zo’n held. Over complimenten zei hij:
“Als ik iets goed zie geef ik een compliment, als ik iets fout zie, dan bied ik hulp aan.”
Dat is een prachtige manier om met complimenten om te gaan. Geniet van een mooie Complimentendag. Laat de complimenten maar stromen en binnenkomen!
Op al onze leveringen en diensten zijn de algemene leveringsvoorwaarden van toepassing, deze zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder nummer 78536901 BTW:186686572B01
Artikel 1. Algemeen
Artikel 2. Offertes & aanbiedingen
Artikel 3. Uitvoering
Artikel 4. Betaling & Incasso
Artikel 5. Eigendomsvoorbehoud
Artikel 6. Onderzoek, reclames, koop op afstand en ontbinding
Artikel 7. Aansprakelijkheid
Artikel 8. Intellectuele eigendom
Artikel 9. Toepasselijk recht en geschillen