Het is een vraag die vaak voorbij komt tijdens mijn werk als aanjager van hospitality. De belangrijkste bijdrage van hospitality is dat je een bijdrage levert aan het GELUK van een ander. En geluk valt uiteen in plezier maken, waarde creëren en van betekenis zijn voor een ander. Ieder mens streeft naar een gelukkig en zinvol leven.
Geluk wordt nog vaak gezien als een zachte waarde die niets met zakelijkheid te maken heeft. Niets is minder waar!
Over de zin van het leven schreef Victor Frankl, Oostenrijks psycholoog en overlever van de Duitse vernietigingskampen, in zijn boek ‘Man’s Search for Meaning’ dat je op drie manieren een zinvol leven lijdt (en in staat bent om te overleven): door zinvol werk te doen, in liefde voor je dierbaren en doordat wij als mensen, in iedere situatie, zelf kunnen bepalen hoe we met de situatie omgaan.
Geluk wordt nog vaak gezien als een zachte waarde die niets met zakelijkheid te maken heeft. Niets is minder waar! Ik ben van mening dat geld verdienen, of rendement maken, altijd het gevolg is van de betekenis en waarde die je voor een ander maakt. Geld verdienen, of rendement maken, is het gevolg en nooit het doel. De houding om een ander gelukkig te maken raakt de kern van hospitality.
Hospitality is de basis voor gelukkige, gezonde én succesvolle bedrijven.
Het zorgt ervoor dat je plezier hebt, open staat voor de ander, van betekenis bent en dat dit op een authentieke wijze wordt uitgevoerd binnen jouw bedrijf. Het bevordert creativiteit, innovatie en veranderbereidheid. Het verkleint de kans op veiligheidsincidenten en het voorkomt stress en uitval. Het resultaat van gelukkige bedrijven is meer productiviteit en een hogere winst: wel 22% zo stelde onderzoeksbureau Gallup[1] in 2018 reeds vast. Werken aan geluk (werkgeluk) is een belangrijke schakel tot succes.
Maar hoe laat je hospitality bijdragen aan de waarde en het geluk voor jouw medewerkers, klanten (gasten) en de maatschappij?
In mijn methode hospitality design doorloop ik acht stappen op weg naar een hospitality concept. De eerste vier stappen gaan over de strategische ambities van de organisaties en de laatste vier over het operationaliseren en borgen van het concept. Om als organisatie te werken aan hospitality, is er commitment en inzet nodig vanuit de top. Zij zijn aan zet om de eerste vier stappen uit te werken.
De vier eerste stappen zijn:
De eerste stap is dat je de bestaansreden (de purpose) van de organisatie achterhaalt. Waarom zijn wij als organisatie op aarde, waarom doen we wat we doen en wat is ons morele kompas?
Om houding te nemen en duidelijkheid te geven ten aanzien van de purpose, beschrijf je de missie en een visie. Waar gaan we voor en waar staan we voor? De missie geeft de ambitie weer, de visie de richting naar de toekomst.
De kernwaarden en cultuur behandelen de manier waarop de organisatie wordt herkend en de ambitie waarmee de organisatie tot actie over gaat. Hoe doorleven we de missie en visie? en Waaraan herken je ons?
Wat wil je dat medewerkers, klanten (gasten) en de maatschappij ervaren en meemaken van jouw purpose, missie, visie en kernwaarden? Hoe en met welke zintuigen communiceer je de juiste boodschappen?
Gastvrijheid verbindt én draagt bij aan het geluk tussen mensen.
Ervaringen op het juiste moment
De input uit deze stappen gebruik je om per doelgroep te bepalen op welke manier je de waarde van jouw organisatie wil laten ervaren.
Medewerkers, klanten en gasten maken contact met jouw organisatie in vijf fases: voor aankomst, tijdens de aankomst, het verblijf, het vertrek en na afloop. Tijdens deze 'reis' ontstaan momenten waarop de verwachtingen van medewerkers, opdrachtgevers en gasten worden versterkt en overtroffen. Als alles wat je ziet, hoort, voelt, ruik en proeft staat in lijn met de purpose, missie, visie en kernwaarden, dan ontstaat er ruimte om met elkaar te verbinden. In deze ruimte ontstaat ook de kans om verwachingen te overtreffen. En dat is waar gastvrijheid voor is bedoeld.
Benieuwd hoe hospitality de merwaarde en het geluk van jouw medewerkers en klanten kan versterken? Frank & Gastvrij helpt organisaties om gastvrijheid als strategisch speerpunt vorm te geven.
Op al onze leveringen en diensten zijn de algemene leveringsvoorwaarden van toepassing, deze zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder nummer 78536901 BTW:186686572B01
Artikel 1. Algemeen
Artikel 2. Offertes & aanbiedingen
Artikel 3. Uitvoering
Artikel 4. Betaling & Incasso
Artikel 5. Eigendomsvoorbehoud
Artikel 6. Onderzoek, reclames, koop op afstand en ontbinding
Artikel 7. Aansprakelijkheid
Artikel 8. Intellectuele eigendom
Artikel 9. Toepasselijk recht en geschillen