het hebben van een duidelijke ‘purpose’ dan wel zingeving, maakt het mogelijk voor mensen om zich hiermee te identificeren en duidelijk aan te verbinden. Het maakt dat sterkere, meer duurzame relaties tot stand komen welke een duidelijke impact hebben op het succes van een organisatie
Het hebben van een duidelijke ‘purpose’, dan wel zingeving, maakt het mogelijk voor mensen om zich hiermee te identificeren en duidelijk aan te verbinden. Het maakt dat sterkere, meer duurzame relaties tot stand komen welke een duidelijke impact hebben op het organisatie resultaat.
Door covid-19 zijn veel meer mensen vanuit huis gaan werken, sommige mensen vinden het fantastisch en anderen willen het liefst zo snel mogelijk weer terug naar kantoor. Hoe dan ook zal niet iedereen weer fulltime terugkeren naar kantoor*.
Eén van de dingen welke in deze periode nog sterker naar voren is gekomen, is het belang van het verbinden van mensen, het betrokken blijven bij. Daarnaast geeft het ‘leiderschap’ de mogelijkheid kritisch te kijken naar zijn/haar rol en hoe deze in de toekomst in te vullen.
*In het rapport “the new CX (customer Experience) Mandate” valt o.a. te lezen dat na de crisis 27% van de bedrijven in Nederland (35% wereldwijd) kiezen voor 100% terugkeer naar kantoor, 62% (47% wereldwijd) gaat hybride werken en 11% (17%) volledig op afstand.
Hoe pakken we dit aan?
"Het is voor veel bedrijven een zoektocht hoe je in de toekomst verbindingen maakt. In onze beleving gaat het bij verbindingen maken om de combinatie van een aantal zaken"
Hier volgen een aantal tips:
Tip 1: start gezamenlijk vanuit purpose
Door de bestaansreden van jouw organisatie opnieuw te bekijken en aan te passen, samen met alle stakeholders in en buiten de organisatie, creëer je een gedeeld doel waar iedereen achter kan staan en zich emotioneel bij betrokken voelt. Zorg ervoor dat de purpose, missie, visie en kernwaarden worden doorleefd en dat je samen de organisatie vormgeeft.
Tip 2: leef je purpose vanuit ‘touchpoints’
Kijk kritisch naar alle contactmomenten van medewerkers, klanten, gasten en de maatschappelijke bijdrage vanuit de organisatie. Alles wat je hoort, voelt, ruikt, proeft en ziet in een organisatie moet in lijn zijn met de purpose.
Tip 3: geef ruimte om te participeren
Leiderschap berust nog vaak op controle in plaats van de mens en resultaten centraal te stellen. Vanuit een helder raamwerk van afspraken en doelen geef je medewerkers, leveranciers en klanten de ruimte om in het hier en nu een bijdrage te leveren. Veelal is het voor leiders een uitdaging om los te laten en vertrouwen te hebben. Dat geeft invulling aan autonomie, vrijheid en balans in het leven en vormt de basis voor geluk. Wij noemen dat amplitief leiderschap: het versterken van de ander.
Tip 4: creëer een gastvrije omgeving
Bouw aan een cultuur waarbij je jezelf openstelt en verdiept in de ander. Dit is de basis voor een gastvrije organisatie waar verwachtingen worden overtroffen omdat gasten en medewerkers zichzelf kunnen zijn. Dit draagt bij tot betere relaties onderling, waardevolle contacten met klanten en het zorgt voor betere resultaten.
Tip 5: Pas je werkruimtes aan
Bedrijfsruimtes worden anders gebruikt. Het kantoor wordt een onderdeel van de community en het samenwerken. Geef jouw medewerkers en klanten een reden om naar kantoor te komen. Belangrijke redenen zijn: het maken van fysiek contact, de juiste collega’s ontmoeten, inspiratie opdoen en energie laden om op afstand verbinding te houden.
Samen bouwen
Het komt er in de basis op neer dat een organisatie zich openstelt om bij te dragen aan geluk, gezondheid en welzijn. Het leveren van een maatschappelijke bijdrage en het betrekken van alle groepen in de samenleving om hier aan bij te dragen.
Zoals we vanuit ndorfine zeggen: duurzame bedrijfsresultaten bereik je door verbinding te maken tussen bevlogen medewerkers en loyale klanten.
Frank & Gastvrij staat klaar om jouw organisatie daarbij te helpen.
Op al onze leveringen en diensten zijn de algemene leveringsvoorwaarden van toepassing, deze zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder nummer 78536901 BTW:186686572B01
Artikel 1. Algemeen
Artikel 2. Offertes & aanbiedingen
Artikel 3. Uitvoering
Artikel 4. Betaling & Incasso
Artikel 5. Eigendomsvoorbehoud
Artikel 6. Onderzoek, reclames, koop op afstand en ontbinding
Artikel 7. Aansprakelijkheid
Artikel 8. Intellectuele eigendom
Artikel 9. Toepasselijk recht en geschillen